ISKOLÁSOKNAK
ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
Múzeumpedagógusok és elérhetőségeik:
Sajtos Anna – sajtos.anna@derimuzeum.hu, +36 (20) 542-9958
Sándor Zita – sandor.zita@derimuzeum.hu, +36 (20) 542-9958
A múzeumpedagógiai foglalkozások időtartama 45–60 perc.
Iskolásoknak 800 Ft/fő/foglalkozás.
A foglalkozások időpontja:
A foglalkozások időpontja kedd–péntek: 10.00–16.00
(Utolsó foglalkozás kezdési időpontja: 14.30)
Létszám: 1 osztály (max. 32 fő)
Foglalkozások díja: 800 Ft/fő (kísérő pedagógusoknak díjtalan)
A foglalkozásokra bejelentkezni 1 héttel korábban szükséges!
A csoport késése esetén kérjük, mihamarabb jelezze számunkra a megadott elérhetőségeink egyikén! A programok megtartását maximum 20 perc késéssel tudjuk garantálni. A 20 percet meghaladó időtartam esetén naptárunk telítettségétől függően vállaljuk a programot. Lehetőség van új időpont foglalására.
Lehetőségekhez mérten tudunk igazodni a programok során az egyéni igényekhez.
FOGLAKOZÁSAINK – ÉS A FOGLAKOZÁS SORÁN MEGISMERT KIÁLLÍTÁSI EGYSÉGEK
Mi fán terem? - Ismerkedés a Nagyerdő növény- és állatvilágával - Nagyerdő
Figyeljük meg a különböző növények terméseit: sokfélék, változatosak és különlegesek. Van köztük ehető és mérgező, és van olyan is, amit csak az állatok esznek meg. De melyik melyik? Szoktátok figyelni a madarak énekét? Tudjatok meg többet a helyes madáretetés szabályairól! Melyek a telelő és a vonuló madaraink?
Ajánlott korosztály: 1–4. évf. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, etika
Ökoszázad – Környezettudatosság ma - Nagyerdő
Egyre fontosabb, hogy mindenki vigyázzon a Földre. Egyedül mit tehetünk érte? A foglalkozás során körbejárjuk a témát a kiállításokat is segítségül hívva. Miért kell fákat ültetnünk? Mire jó a fa? Mennyi idő alatt bomlik le? Mire jó a műanyag? Mennyi idő alatt bomlik le? Miből készültek régen a tárgyak? Mit tanulhatunk őseinktől? Hasonló kérdésekre keressük a választ a gyerekekkel.
Ajánlott korosztály: 2–4. évf., 5-6. évf. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, etika
Őseink nyomában – Honfoglaló magyarok élete, eszközei - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat
A gyerekek a csillagos ég alatt, az Életfa mellett ismerkedhetnek meg őseink történetével, életmódjával, szokásaival, hitvilágával. Régészeti feltáráson talált tárgyakon és tárgymásolatokon keresztül figyelhetik meg elődeink mindennapi élethez kapcsolódó eszközeit, lakóhelyét és viseletét.
Ajánlott korosztály: 1–4. évf., 5–8. évf. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem
Mit csinál a régész? - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat
Hogyan lát a régész a föld alá? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? Kiből lehet régész? Milyen eszközökkel és hol, hogyan dolgozik? A foglalkozás igyekszik bepillantást nyújtani a régészet kulisszái mögé, fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.
Ajánlott korosztály: 1–4. évf., 5–8. évf. Ajánlott tantárgy: etika, hon- és népismeret, történelem, pályaorientációs foglalkozás
Az ember mindenKOR - Kőkor, rézkor, bronzkor, avarkor - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat
Csapatokban fedezzük fel a valaha élt emberek mindennapjait. Megvizsgáljuk a különböző korok embereire jellemző életmódokat, és azok változását: hogyan műveltek földet és tenyésztettek állatokat, miből készítették eszközeiket, ékszereiket.
Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-10. évf. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem
Temetkezés és halottkultusz - „A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat
A régészek a régi korok történetével foglalkoznak. Az ásatásokon a régi kor emberének lakóhelyét, illetve temetkezési helyét találják meg. A foglalkozás során megyénk területéről előkerült tárgyak segítségével ismerkedünk az egykor élt emberek hitvilágával, temetkezési szokásaival, valamint ezek változásával az évszázadokon, évezredeken keresztül.
Ajánlott korosztály: 9–12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem
világa
Utazás a fáraók országában - Egyiptom
Milyen lehet egy piramis belseje? Milyen állat a szkarabeusz? Mi az a múmia? Ki az az Anubisz? Milyen írást használtak az ókori Egyiptomban? Izgalmas kérdésekre keressük együtt a választ. A foglalkozás második felében a gyerekek elkészíthetik saját egyiptomi tárgyukat, amit haza is vihetnek.
Ajánlott korosztály: 2–4. évf., 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, hon- és népismeret
A sírkamra rejtélyei – kincsvadászat csapatokban - Egyiptom
A foglalkozás során a diákok régész és sírrabló csoportokba osztódnak, s a kincset rejtő piramishoz keresik az utat. A két irányból megközelített sírkamrában az ókori egyiptomi kultúrához és a kiállítás tárgyaihoz, falfestményeihez kapcsolódó fejtörök és megoldandó rejtélyek várnak rájuk. A cél egy apró meglepetéseket tartalmazó egyiptomi láda kinyitása, melynek lakatjaihoz közösen kell megtalálniuk a feladatok megoldásaiban elrejtett kódot.
Ajánlott korosztály: 5–7. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, hon- és népismeret
Kelet varázsa – Japán világa - Szamuráj udvarház
A foglalkozás során Japán különleges világával ismerkedünk. Déri Frigyes gyűjteményének jellegzetes tárgyai segítenek felfedező utunkon. Kiderítjük, mit tartanak az inróban, mit készítenek elefántcsontból, mit viselnek a japán harcosok, majd elidőzünk Buddha lábánál. Pihenésképp kipróbáljuk az origami technikát.
Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem, ember- és társadalomismeret
Halálos szépségek nyomában – fegyversimogató a Déri-hagyaték újkori fegyvergyűjteményében - Fegyvertörténet
A foglalkozás során muzeológus vezetésével ismerkedhetnek, vehetik kézbe az érdeklődő diákok a Déri Múzeum fegyvergyűjteményének darabjait.
Erre a foglalkozásra legalább 2 héttel az időpont előtt szükséges a bejelentkezés!
Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9–12. évf. Ajánlott tantárgy: történelem
A Trilógia – Munkácsy Mihály nyomában - Munkácsy Terem
A múzeumpedagógiai foglalkozás ideje alatt a diákok körképet kapnak Munkácsy Mihály munkásságáról, a Trilógia történetéről, múltjáról és jelenéről. Játékos formában megfigyeljük a festmények kompozícióját, a színeket és az alakok elhelyezkedését. Néhány bibliai szereplő azonosításával ismerkedünk a képek közvetítette történettel.
Ajánlott korosztály: 5–8. évf., 9-12. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális kultúra, művészettörténet
Portré a szelfi előtt – Öltözz be és válj festménnyé! - Régi Képtár
A foglalkozás során megismerkedhetnek a tanulók a portré fogalmával és a különböző korszakok és stílusok emberábrázolási formáival, beleértve a ma közismert szelfi fényképeket is. A múzeum realista portréit vesszük alaposabban szemügyre, majd a résztvevők maguk válhatnak festménnyé és alkothatnak történeteket a karakterekhez, fejlesztve ezáltal az anyanyelvi kommunikációs kompetenciát és a beleélő képességet.
Ajánlott korosztály: 3-4. évf., 5-8. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális nevelés
Harapj bele a képbe! – a csendéletektől az Instagram-posztig - Régi Képtár
Az instagrammot görgetve sok csendélettel találkozhatunk, hiszen a megkomponált ételfotók, az asztalon gondosan elrendezett tárgyak is egyfajta csendéletek, modern, digitális köntösben. A diákok megismerkednek a csendélet fogalmával és típusaival, összehasonlítva őket instagram posztokkal. A múzeum kiállításában lévő realista festmények elemzésén keresztül a megfigyelőképesség, a kompozíciós- és színérzék fejlesztése az egyik legfőbb cél, valamint a szókincs bővítése és az új kifejezések beépíttetése saját véleményük kifejezésekor.
Ajánlott korosztály: 3-4. évf., 5-8. évf. Ajánlott tantárgy: vizuális nevelés
KÉPzeld el! – képzeletjáték és szövegalkotás festmények között - Új Képtár
A népi élet alakjai és eseményei, valamint a népviseletben lévő alakok fűzik össze új képtárunk festményeit. A foglalkozás során olyan festőkkel ismerkedhetnek meg a tanulók, akiknek a fent említett téma ábrázolása meghatározta egy-egy festői korszakát és kiemelkedő alakjai voltak a népi szimbólumrendszer festői kivitelezésének. A képekhez szövegalkotásra ösztönző feladatok kapcsolódnak, melyek fejlesztik a szóbeli és az írásbeli kifejezőkészséget, az anyanyelvi kommunikációs kompetenciát és aktivizálják a képzelőerőt.
Ajánlott korosztály: 3-4. évf., illetve 5-8. évf. Ajánlott tantágy: vizuális nevelés
Időutazó - Több kiállítást érintő foglalkozás
Csatlakozzatok az időutazók csapatához! Járatokat indítunk történelmi múlt három helyszínére: ókori Egyiptom, 17-18. századi Japán, bronzkori Hajdú-Bihar megye. Tudjatok meg minél többet az adott korról és helyszínről a különféle divatelemek révén! Segítségetekre lesz a Déri Múzeum gyűjteményének kiállításai, mesélő tárgyai, s egy megfejtésre váró keresztrejtvény.
Ajánlott korosztály: 7–8. évf., 9–12. évf . Ajánlott tantárgy: történelem
Élőszereplős pénztörténeti társasjáték - Képtár, Több kiállítást érintő foglalkozás
Váltsd pénzre történelmi ismereteid! A társasjáték során a résztvevők jó hangulatban átismételhetik az érettségihez szükséges történelmi tudásukat, miközben megismerkednek a magyar pénztörténettel, a fizetőeszközök fejlődésével. A játék célja, hogy egy-egy csapat a kezdésnél kapott régi denárjait átmentse a történeti korok határait jelölő pénzváltó mezőkön úgy, hogy a célban minél több gulden álljon rendelkezésére. A tankönyvi anyagon alapuló kérdések és rejtvények helyes megoldásáért pénzjutalom jár, a jól tájékozottak akár az adózás alól is mentesülhetnek…
Ajánlott korosztály: 8. évf., 9–12. évf . Ajánlott tantárgy: történelem
Kossuth Lajos Debrecenben – feladatlapos múzeumi és belvárosi séta - 1848 emlékezete
Az érdeklődők a honlapunkról letölthető, várostörténeti feladatlap segítségével feleleveníthetik az 1849-ben második fővárosként működő Debrecen eseményeit, információt gyűjtve a városban tartózkodó közéleti személyiségekről. Az akár családok számára is teljesíthető séta végigvezet a város azon pontjain, melyek a magyar történelem fontos helyszínei voltak ebben az időszakban.
Ajánlott korosztály: 14–99 év